کانال سازی و دریچه کولر

شاید در ذهن اغلب افراد این سؤال به وجود آید که مهم‌ترین بخش در اجرای کانال‌کشی هوا یا کولر کدام بخش است و چرا آن بخش مهم‌تر از بقیه بخش‌ها و دیگر مراحل است؟

اگر بخواهیم به‌صورت کلی به این سؤال پاسخ دهیم بخش انتقال و بخش توزیع آن مهم‌ترین بخش اجرای سیستم تهویه مطبوع است.

این قسمت‌ها از این نظر دارای اهمیت هستند که در اغلب موارد به‌صورت مستقیم توسط کارگاه‌های انجام دهنده این کار ساخته می‌شوند و مهارت و تجربه در آن حرف اول را می­زند.

شاید بتوان با اطمینان گفت که کانال سازی و دریچه کولر یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای سیستم تهویه مطبوع است.

هرکدام از آن‌ها دارای پارامترهای مختلف برای ساخت هستند و دقت و کیفیت در ساخت آن‌ها سبب بهبود سیستم انتقال هوا می‌شود.

در ادامه این مقاله به سؤالاتی که اغلب افراد در مورد کانال سازی و دریچه کولر دارند پاسخ می‌دهیم و در ادامه به بررسی پارامترهای مؤثر بر کانال سازی و دریچه کولر پرداخته و انواع آن‌ها را با توجه به قیمت مقایسه خواهیم کرد.

همچنین در پایان مقاله یکی از معتبرترین و باتجربه‌ترین کارگاه‌های کانال سازی و دریچه کولر را معرفی می‌کنیم.

کانال سازی و دریچه کولر
اجرای کانال سازی و دریچه کولر

سرفصل‌های ارائه‌شده در این متن عبارت‌اند از :

  • پاسخ به سؤالات متداول در ارتباط با کانال سازی و دریچه کولر
  • نکات مرتبط با کانال سازی و دریچه کولر به همراه پارامترهای مؤثر بر کیفیت و قیمت

پاسخ به سؤالات متداول در ارتباط با کانال سازی و دریچه کولر

اولین سؤالی که برای اغلب افراد به وجود می‌آید این است که در صورت عدم انجام صحیح کانال‌سازی کولر و ساخت و نصب دریچه کولر چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟

اگر کانال سازی و دریچه کولر به‌ درستی انجام نشود راندمان پایین می‌آید و این به این معنا است که کولر نمی‌تواند به‌خوبی سرمای اتاق را افزایش دهد.

درواقع بخش قابل‌توجهی از سرما در کانال و در بین اتصالات کانال و دریچه هدر رفته و فشار بیشتری به دستگاه مرکزی وارد می‌شود.

از طرفی وقتی میزان کارکرد افزایش یابد هزینه‌های انرژی بیشتر شده و از لحاظ مالی نیز در بلندت مدت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

دقیقاً این موضوع می‌تواند پاسخ سؤال “چرا کانال سازی و دریچه کولر اهمیت دارد؟” نیز باشد، زیرا اجرا درست و اصولی آن می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه بهترین تهویه هوا را برای محیط به همراه داشته باشد.

یکی از سؤالاتی که اغلب مشتریان به ذهنشان می‌رسد این است که در چه جاهایی باید کانال‌سازی انجام دهند و مکان اصولی دریچه کولر در کجاست؟

مشخص کردن مکان درست در کانال سازی و دریچه کولر جزء اولین کارهاست و باید دقت کافی در آن انجام شود، بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت شود زیرا یک تعبیه اشتباه می‌تواند دردسرهای زیادی را برای فرد ایجاد کند.

معمولاً کانال‌سازی باید در کوتاه‌ترین مسافت بین محیط‌ها صورت پذیرد و این موضوع مستقیماً به موقعیت محیط­ ها وابسته است.

دریچه‌های کولر باید طوری تعبیه شوند که بوی غذا را وارد محیط اصلی خانه نکنند، این دریچه‌ها باید در مکان‌هایی قرار گیرند که دسترسی به آن آسان باشد تا در سرویس‌های سالانه مشکل‌ساز نشود.

محل نصب دریچه‌ها باید طوری انتخاب شود که نیاز به زانوهای متعدد در مسیر کانال‌کشی نباشد و مسیر کانال‌کشی طولانی نشود، همچنین باید دقت شود تا پیچ‌ و خم‌های تند و زیاد در مسیر کانال‌سازی و کانال‌کشی وجود نداشته باشد.

مشخص کردن مکان درست در کانال سازی و دریچه کولر جزء اولین کارهاست و باید دقت کافی در آن انجام شود، زیرا یک تعبیه اشتباه می‌تواند دردسرهای زیادی را برای فرد ایجاد کند.

نکات مرتبط با کانال سازی و دریچه کولر به همراه پارامترهای مؤثر بر کیفیت و قیمت

دریچه کولر
دریچه کولر

ابتدا در مورد دریچه کولر صحبت می‌کنیم، دریچه کولر باید دارای اهرمی جهت تنظیم جهت باد خروجی و مقدار هوای خروجی از آن باشد.

بهتر است این اهرم به‌صورت الکترونیکی باشد اما به دلیل قیمت بالاتر دسترسی فیزیکی همچنان در دریچه‌ها استفاده می‌شود.

نکته بعدی نوع ساخت دریچه کولر است که پس از مدتی دچار لرزش و صدا نشود، معمولاً دریچه‌های آماده بیرونی بعد از مدتی شروع به لرزش و ایجاد صدا می‌کنند.

همان‌طور که مشخص است کانال سازی و دریچه کولر علاوه بر راندمان و هزینه انرژی مستقیماً در آرامش روحی افراد تأثیرگذار است زیرا صدای ممتد دریچه‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد.

پارامترهای متفاوتی بر کیفیت و قیمت کانال سازی و دریچه کولر تأثیر دارد، اولین گزینه نوع جنس مصرفی است.

دریچه‌های آلومینیومی دارای قیمت بیشتری هستند و دریچه‌های که از ورق‌های آهنی ساخته می‌شوند قیمت کمتری دارند. کانال آلومینیومی گران‌تر و کانال گالوانیزه ارزان‌تر است.

البته این موارد در مورد جنس‌هایی با ضخامت یکسان است، هرچقدر ضخامت بیشتر شود قیمت تمام‌شده کار زیادتر می‌شود اما نباید فراموش کرد که هزینه‌های جاری انرژی و هزینه‌های نگهداری در بلندت مدت کاهش می‌یابد.

کانال سازی و دریچه کولر از مهم‌ترین قسمت‌های اجرایی کانال‌کشی و تهویه مطبوع در یک محیط است.

یکی از حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌هایی که کانال سازی و دریچه کولر را به بهترین شکل اجرایی می‌کند کانال‌سازی اصلان خانی است.

این مجموعه دارای سابقه اجرایی در محیط‌های صنعتی و ساختمانی بزرگ بوده و ازاین‌رو به بهترین شکل می‌تواند نیازهای مشتریان را برآورده سازد.

‫4.9/5 (15 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *