کانال سازی چیست ؟

یکی از صنایع کارگاهی مهم در بخش صنعت و مسکن که در قسمت تهویه مطبوع و گردش هوا فعالیت می‌کند صنعت کانال‌سازی است.

این صنعت بستر انتقال هوا را در یک مجموعه ساختمانی یا صنعتی فراهم می‌آورد تا مشکلاتی نظیر اختلاف دما و دیگر موارد مرتبط با هوا به کمترین مقدار خود برسد.

اگر بخواهیم به‌صورت مختصر عبارت کانال سازی چیست؟ را توضیح دهیم می‌توانیم به تولید و اجرای کانال‌ها و دریچه‌های هوا در نقاط مختلف یک مجموعه اشاره کنیم.

ممکن است در نگاه اول کانال‌سازی و کانال‌کشی هوا کار ساده و پیش‌پاافتاده‌ای به نظر آید اما حقیقت این است که ظرافت و دقت بالایی در این کار نیاز بوده و به‌واسطه همین دقت بالا تفاوت کانال‌سازی‌های مختلف با یکدیگر مشخص می‌شود.

عدم دقت در کانال‌سازی می‌تواند ضررهای فراوانی را به مجموعه وارد کند و مشکلات دنباله‌داری را به همراه داشته باشد.

در ادامه این مقاله پاسخ کامل‌تری به سؤال کانال سازی چیست خواهیم داد و انواع مجموعه‌هایی که می‌توانند از این امکان نهایت بهره را ببرند معرفی می‌کنیم.

همچنین از مزیت‌های کانال‌سازی و اجرای آن در مجموعه‌های مختلف نیز توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مطلب عبارت‌اند از :

  • کانال سازی چیست و برای چه مجموعه‌هایی پیشنهاد می‌شود؟
  • مزیت‌های کانال‌سازی و اجرای کانال‌کشی در یک مجموعه
تعریف کانال سازی
تعریف کانال سازی

کانال سازی چیست و برای چه مجموعه‌هایی پیشنهاد می‌شود؟

عوامل مختلفی در تأمین آسایش یک محیط کاری یا مسکونی تأثیرگذار است، یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند شاخص رفاه یک مکان را افزایش دهد دمای آن مکان است.

برای اینکه بهینه‌ترین حالت هوا رسانی و تنظیم دما یا رطوبت را در یک محیط داشته باشیم می‌توانیم از سیستم هوا رسانی یا کانال‌کشی هوا استفاده کنیم.

حال با توجه به این توضیحات این سؤال پیش می‌آید که کانال سازی چیست؟ کانال‌سازی عبارت است از تولید و ساخت لوله‌ها و کانال‌هایی که در بحث کانال‌کشی کولر در مکان‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و به عبارتی حکم زیرساخت و پایه سیستم‌های تهویه مطبوع را دارد.

از کانال‌ها برای انتقال و هدایت هوا به محل‌های مدنظر استفاده می‌شود.

کانال‌ها می‌تواند در انواع ساختمان‌ها و مراکز صنعتی مختلف جهت یکدست کردن دما استفاده شوند.

مجموعه اصلان خانی در بخش کانال‌سازی انواع کانال کولر، انواع کانال هوا، کانال‌های صنعتی، کانال‌های محیط‌های تجاری و مسکونی را به بهترین و باکیفیت‌ترین شکل ممکن تولید می‌کنند.

کانال‌سازی دارای انواع مختلف بوده و در مکان‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شود. محیط‌های صنعتی و انواع کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تجاری و انواع برج‌ها و ساختمان‌های مسکونی ازجمله مجموعه‌هایی هستند که کانال‌کشی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

ممکن است این پیشنهاد در ابتدا هزینه اولیه بیشتری را به همراه داشته باشد اما در بلندت مدت کاهش هزینه‌های جاری انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری را به دنبال خواهد داشت.

کانال‌سازی انواع متفاوت دارد و ساخت کانال استوانه‌ای و کانال مستطیلی از متداول‌ترین نوع آن‌ها است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در کانال‌سازی رعایت شود اتصال بین کانال‌های ساخته‌شده مخصوصاً در نقاطی که پیچ یا خم در کار وجود دارد است، زیرا عدم دقت کافی در این بخش سبب می‌شود تا از این نقاط انرژی به هدر رود.

باید در نظر داشت که نوع کانال‌سازی و اندازه دهانه کانال‌ها با توجه به متراژ کار، نوع کار، میزان مسافت، میزان شدت انتقال هوا و برخی دیگر از پارامترها محاسبه و ساخته می‌شود.

در حقیقت کانال‌سازی علاوه بر یک کار فنی و عملی همواره به تخصص محاسباتی دقیق نیازمند است.

در پاسخ به سؤال کانال سازی چیست؟ می­توان گفت که به فرایند محاسبه، طراحی و ساخت کانال‌های تهویه هوا کانال‌سازی گویند.

مزیت‌های کانال‌سازی
مزیت های کانال سازی

مزیت‌های کانال‌سازی و اجرای کانال‌کشی در یک مجموعه

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که به وجود می‌آید این است که مزیت‌های کانال سازی چیست؟ و کانال‌کشی به نسبت بقیه سیستم‌های تهویه هوا چه مزیت‌هایی دارد؟

شاید اولین و مهم‌ترین مزیت این سیستم سرعت بالا گرمایش در زمستان و سرمایش در تابستان باشد.

به دلیل وجود کانال و عبور میزان هوای زیاد از این کانال‌ها معمولاً محیط موردنظر زودتر به دمای تعادل می‌رسد و از این نظر یکی از بهترین سیستم‌ها هستند.

راندمان بالا و کاهش مصرف انرژی از دیگر مزیت‌های کانال‌کشی در ساختمان یا مرکز موردنظر است، طبیعتاً کاهش مصرف انرژی کاهش هزینه را به دنبال دارد و این سیستم به نسبت سایر سیستم‌های تهویه هوا دارای هزینه انرژی کمتری است.

عموماً سیستم‌های گرمایش یا سرمایشی که از کانال‌کشی استفاده می‌کنند قابلیت برنامه‌ریزی دارند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند.

از دیگر مزیت‌های کانال‌سازی و اجرای آن در ساختمان می‌توان به مستقل بودن سیستم تهویه هوا به ازای هر واحد اشاره کرد، همچنین سروصدای کم این سیستم به همراه امکان تصفیه هوا و ساخت کانال در ابعاد سفارشی و قابل‌تغییر از دیگر مزیت‌های کانال‌سازی و اجرای آن در یک مجموعه است.

درنهایت در پاسخ به سؤال کانال سازی چیست می‌توان این را گفت که به فرایند محاسبه، طراحی و ساخت کانال‌های تهویه هوا کانال‌سازی گویند.

یکی از مجموعه‌های قدرتمند و باسابقه که مجری طرح‌های بزرگ صنعتی نیز بوده کانال‌سازی اصلان خانی است که افراد می‌توانند با مراجعه به سایت و درخواست بازدید از مکان موردنظر، به‌صورت رایگان از مشاوره این مجموعه بهره گیرند. همچنین برای ارتباط تلفنی با این مجموعه می‌توانید با شمار 02637851234 تماس بگیرید.

همچنین برای ارتباط تلفنی با این مجموعه می‌توانید با شمار 02637851234 تماس بگیرید.

‫4.9/5 (14 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *